Betul ke Pablo Escobar pernah berkawan dengan orang Malaysia ? Ini fakta sebenar tentang Si Pablo ini ...

 Pablo Escobar pernah berkawan dengan orang Malaysia ? Mesti lah tidak!! kalau ada itu semua Hoax 😅








Escobar, Bilionair kokain

Raja kokain terkenal iaitu Pablo Emilio Escobar Gaviria tidak asing lagi untuk orang yang tahu kisah seorang lelaki warga Colombia. Dilahirkan pada 1 Disember 1949, Pablo Escobar merupakan pengasas dan ketua kumpulan dadah yang dikenali sebagai Medellin.

Dibesarkan di Medellin yang juga nama kumpulan yang diasaskan, Pablo Escobar melanjutkan pengajian tetapi tidak berjaya menghabiskan pembelajarannya. Dari situlah titik bermulanya kerjaya Escobar yang akan mendapat perhatian dunia.

Kartel Medellin yang ditubuhkan pada tahun 1976 dibuat untuk tujuan penyeludupan serbuk kokain ke Amerika dan berjaya menyeludup masuk ke Amerika. Sebanyak 80 tan kokain berjaya diseludup masuk ke negara tersebut.

Selain bertindak untuk seludup dadah, kumpulan ini juga terlibat dalam aktiviti gelap seperti menculik dan menjadikan tahanan sebagai tebusan. Hssil dari aktiviti haram ini jugalah yang membolehkan Pablo Escobar menjadi bilionair dengan cepat, kekayaan Escobar dikatakan berjumlah 58 billion dollar atau bersamaan 239 billion ringgit.

Dia juga menggunakan hampir 1000 dollar setiap minggu membeli gelang getah untuk mengikat duit yang diperolehi dan akan disimpan pada gudang yang dibina.

Satu pendapatan yang cukup tinggi dan boleh membiayai apa jua projek yang dilaksanakan termasuklah mengupah orang untuk merompak, membunuh atau menculik sasaran yang dikehendaki.

Ini termasuklah membunuh hakim, pegawai polis serta ahli politik yang menjadi sasaran Escobar kerana menghalang kerja yang dilakukan. Escobar juga menjadi seorang ahli politik terkenal ketika itu, tahun 1982 merupakan tahun dimana Escobar dilantik menjadi ahli politik di Colombia.

Dengan sumber kekayaan yang sebegitu besar, dia membelanjakan wangnya untuk pembinaan rumah rakyat serta padang bola sepak, dia mendapat perhatian yang tinggi daripada penduduk tempatan dan menyanjung Escobar sebagai hero rakyat .

Bagaimanapun Escobar terpalit dengan isu pengeboman bangunan DAS di Bogota, Colombia pada 1989. Sebuah trak yang berisi 500 kilogram dinamit meletup dan mengorbankan 63 orang dan mencederakan 1000 yang lain. Bertujuan untuk membunuh ketua DAS yang bernama Miguel Alfredo Maza Márquez.

Tidak cukup dengan itu, Escobar dan kumpulannya Medellin telah mengebom pesawat Avianca 203 pada 27 November 1989. Pesawat malang tersebut berlepas dari Bogota menuju ke Cali meletup selepas 5 minit terbang. Mengorbankan 107 orang didalam pesawat dan 3 orang dibawah akibat terkena serpihan letupan.

Dia merancang untuk membunuh calon presiden ketika itu yang bernama César Gaviria, tetapi dia bernasib baik tidak berada didalam pesawat tersebut. Selepas kejadian tersebut pihak berkuasa Colombia telah mengarahkan untuk memburu Escobar dan dibantu oleh pihak Amerika disebabkan 2 orang rakyat Amerika terbunuh dalam serangan pesawat tersebut.

Escobar yang melarikan diri ketika itu berjaya ditangkap dan diberi hak istimewa iaitu membuat sebuah rumah sebagai penjaranya sendiri. Namun Escobar dengan liciknya telah Meloloskan diri dan bersembunyi Selama 16 bulan bersama kumpulannya. 

Ketika inilah dikatakan Escobar membakar wang sebanyak 2 juta supaya ahli keluarganya tidak sejuk. Pihak berkuasa telah menjejaki Escobar disebuah rumah dan pertempuran hebat telah berlaku. Insiden tembak menembak dengan pihak berkuasa yang dilatih oleh Amerika tersebut berjaya menewaskan pasukan kumpulan Medellin termasuk Escobar sendiri yang ditembak mati pada 1993

l
Get updates in your Inbox
Subscribe

Search This Blog

Powered by Blogger.

Blog Archive

Contributors